Wetboek voor Bloggers: Seline Steba over Bloggen en (Net)werken
Wetboek voor Bloggers is een boek over de regels die bij bloggen horen, maar waarin ook veel tips & trucs worden gedeeld en je veel informatie kunt vinden om je blog te laten groeien. We interviewden 21 experts en ervaringsdeskundigen. Deze keer een interview dat niet in het boek heeft gestaan. We spraken met Seline Steba, woonblogger, over onder meer het combineren van werk en bloggen.
Wie is Seline Steba?
Seline Steba is al 7 jaar redacteur bij Ariadne at Home en woonblogger voor haar eigen blog en stylebook selinesteba.com. Ze blogt ongeveer een keer per week en ze verkoopt sinds kort haar eigen kaarten met bosdieren erop. Al jong had ze een passie voor wonen én voor tijdschriften. Tekstschrijver voor Ariadne at Home was dus een toepasselijke baan. Toch wilde ze ook iets doen met haar liefde voor styling en mooie sfeerbeelden. Daarom is ze haar blog begonnen.
LawStories in je mailbox?
Hoe combineer je werk en bloggen?
Vooralsnog werk ik 3 dagen per week voor Ariadne en is bloggen (nog) niet mijn core business. Ik wil wel graag mijn blog verder kan professionaliseren. Ik zou mijn blog heel graag uitbouwen en kijken wat daar uit groeit. Misschien dat bloggen ooit mijn hoofdbezigheid kan worden. Om dat te realiseren denk ik bijvoorbeeld aan het veranderen van mijn website, zorgen dat ik goed gevonden wordt en dat soort zaken. Vooralsnog blijf ik wel werken voor Ariadne at Home om te zorgen dat ik een basisinkomen heb. Een webshop met mijn kaarten zou daar ook aan kunnen bijdragen.
Werk, kinderen, verkoop van kaartjes, bloggen, heb je nog wel tijd om de regels uit te pluizen?
Nou ik moet zeggen dat daarmee best veel op je af komt, er is zo veel waar over nagedacht moet worden als je je blog wilt professionaliseren. Ik post bijvoorbeeld veel op Instagram, waarbij ik belangeloos verwijs naar diverse merken. Zij hebben daar natuurlijk profijt van, maar bij mij komt wel de gedachte op: “En ik dan?”. De samenwerkingen die ik aanga zijn allemaal vastgelegd. De fotografie doe ik wel zelf. Ik doe bijna nooit iets met beeldmateriaal dat ik aangeleverd krijg omdat ik het belangrijk vind dat mijn blog persoonlijk blijft. Als mij wordt gevraagd of ik iets wil recenseren ben ik heel kritisch of ik het leuk vind en of het bij mijn blog past. Zo heb ik bijvoorbeeld eens een persreis naar Turkije afgewezen omdat het te ver van m’n straatje was. Mijn blog gaat immers over wonen, niet over reizen en lifestyle. Daar heb ik met de tijd wel mijn weg in gevonden.
Wanneer ik producten toegestuurd krijg of een samenwerking aanga, vermeld ik dat wel bij mijn blogpost. Dat vind ik ook geen probleem, omdat ik dus zorgvuldig uitkies met wie ik samen wil werken en waar ik over schrijf.
Heb je er als woonblogger voordeel bij dat je nu als redacteur bij Ariadne at Home werkt?
Omdat ik al in de woonwereld werkzaam ben heb ik wel een naam in die wereld, dat schept vertrouwen. Het Ariadne publiek is ander publiek dan het publiek dat mijn blog bezoekt. De Ariadne doelgroep is weliswaar jonger geworden, maar mijn blog trekt toch andere lezers doordat het een wat stoerder en nog jonger randje heeft. Typisch At Home? Die doelgroep zit minder op internet, zij kopen echt nog het papieren tijdschrift. Mijn blog is absoluut geen kopie van At Home. Daarin zit wel veel gevoelswerk. Ik ben er altijd open en eerlijk over geweest richting At Home. Gelukkig vindt de hoofdredacteur het juist leuk dat ik blog. Soms zorgt het zelfs voor een leuke wisselwerking. Dan blog ik bijvoorbeeld over At Home. Zelf ben ik weleens in het tijdschrift verschenen. Ik zou zeggen dat At Home mij wel geholpen heeft, maar dus niet om mijn eigen doelgroep te bereiken.
Wat is je plan om aan meer lezers en volgers te komen?
Ik zorg dat ik elke dag een Instagram post doe, zodat volgers weten dat ze dagelijks een plaatje krijgen. Deze posts plaats ik voornamelijk op de piekmomenten (’s ochtends/’s avonds). Als ik een artikel heb geschreven voor op mijn site deel ik deze ook via Instagram en Facebook. Het is wel de bedoeling de blogpost frequentie te verhogen, dat trekt ook meer lezers. Daarnaast ga ik veel naar netwerkborrels en ben aanwezig bij events zoals woonbeurzen. Dat laatste kan ik heel goed combineren met mijn werk voor Ariadne. Het heeft namelijk wel te maken met mijn blog maar het bijt elkaar niet.
Je maakt en verkoopt je eigen bosdieren kaarten. Heb je veel last van copycats?
Gelukkig nog niet, ik ben er nog niet zo lang geleden mee begonnen. Ik wilde mijn naam niet op de voorkant laten drukken, dat vond ik zo afdoen aan de tekening. Een reliëf of dubbel bedrukken met mijn naam op de achterkant was weer erg prijzig, daarom heb ik een stempel laten ontwikkelen. Ik zorg dat er een stempel staat achterop elke kaart die ik verkoop.
Van collega’s hoor ik wel veel over copycats. Ook mij gebeurt dat wel eens; onlangs ontdekte ik dat een van mijn volgers een foto van mij op haar Instagram had gepost zonder vermelding en het eigenlijk zo liet overkomen alsof het haar eigen maaksel was. Daarop heb ik haar aangesproken, omdat ik het niet prettig vind dat afbeeldingen van mijn woonkamer bij een wildvreemde te zien zijn. Uiteindelijk ben ik toch de maker van die foto. Een echte reactie daarop bleef uit maar toen ze de foto verwijderde en me ontvolgde was wel duidelijk dat de boodschap was overgekomen.
Vooralsnog hoop ik dat die stempel voor mijn kaarten volstaat.
Alle foto’s: Seline Steba
Meer interviews lezen? In Wetboek van Bloggers kun je meer lezen en leren over het beschermen van je eigen werk en over hoe je meer lezers naar je blog kunt trekken.
Lees meer handige blogposts:
– Reclame en Blogs: vermelden van reclame
– Wanneer moet je je blog als bedrijf registreren?
– Beeld voor Bloggers