Webwinkels & Merken: wat te doen als ik niet het ‘echte’ product verkoop?
Dit is een gastblog van Sander Lems. Hij is Online Marketing Consultant bij ISM eCompany. In deze blogpost legt hij uit hoe je bij een merk kunt aanhaken, zonder per sé producten van dat merk te verkopen. Dit heb ik ze gevraagd omdat er veel webwinkels zijn die nepproducten verkopen, zoals armbanden voor click buttons, waarbij ze graag aan zouden haken bij het bekende merk, zoals Noosa.
Stel, je hebt een showroom en daarnaast een webwinkel waarin je buiten-bubbelbaden en toebehoren onder je eigen merknaam verkoopt. Je merkt echter dat veel potentiële klanten in Google zoeken op Jacuzzi als ze op zoek zijn naar een bubbelbad voor buiten. Jacuzzi is echter een geregistreerd merk waardoor je dit woord niet zomaar mag gebruiken binnen je webwinkel. Wat moet je doen om in zoekmachines toch zichtbaar te zijn op Jacuzzi?
Van merknaam, bijna tot soortnaam
De merknaam Jacuzzi geniet een grote bekendheid. Mensen zijn de merknaam gaan gebruiken als algemene aanduiding van het soort producten (buiten bubbelbaden), ook van andere merken. Dat is een groot risico voor Jacuzzi. Immers, wanneer hun merknaam een algemene soortnaam wordt zou het merk haar merkrecht kunnen verliezen. In de volksmond is Jacuzzi eigenlijk al verworden tot een soortnaam, echter wordt Jacuzzi tot op heden merkenrechtelijk beschermd. Jacuzzi balanceert op het randje van merkverwatering. Dat is ook de reden dat merken zoals Jacuzzi streng optreden tegen ieder onrechtmatig gebruik van haar merknaam. Voor een merkhouder is het van levensbelang te voorkomen dat verkeerd gebruik van hun merknaam reputatieschade oplevert of verwarring veroorzaakt bij het publiek.
Jacuzzi is zelfs opgenomen in de Van Dale
Andere voorbeelden van merken die op het randje balanceren van het verworden tot een soortnaam zijn bijvoorbeeld:
LawStories in je mailbox?
Jacuzzi, bubbelbad, whirlpool of spa?
Om met potentiële kopers van buiten-bubbelbaden in contact te komen heb je onderzocht waar deze groep online op zoekt in een zoekmachine als Google. Daaruit kwam naar voren dat de term Jacuzzi een veel gezocht woord is. Dit naast andere benamingen voor de producten die je aanbiedt zoals bubbelbad, whirlpool of spa.
Gemiddeld maandelijks zoekvolume in Google.nl
Uit bovenstaande afbeelding blijkt dat het publiek vaak de term Jacuzzi gebruikt en het voor jou interessant is om hier op in te spelen.
De eerder genoemde alternatieve benamingen hebben ook elk een eigen verhaal: een bubbelbad kan ook een ‘normaal’ inbouwbad zijn in je badkamer. Whirlpool is een elektronicamerk en verkoopt allerlei huishoudelijke apparaten als koelkasten en wasmachines. Spa verkoopt water. Je begrijpt dat hiermee de term Jacuzzi uiteindelijk het beste aansluit bij een buiten bubbelbad. Het publiek begrijpt vaak direct wat je met een Jacuzzi bedoelt, terwijl die vlag lang niet zo vaak opgaat bij bubbelbad, whirlpool of spa. Wil je dus je doelgroep bereiken in zoekmachines als Google, dan kun je uiteindelijk moeilijk om het woord Jacuzzi heen!
Hoe dan toch verkeer aantrekken op Jacuzzi?
Hoe zorg je er dan voor dat mensen die dit soort producten zoeken, toch via zoekmachines bij jouw niet-Jacuzzi producten uitkomen, zonder inbreuk te maken op rechten van Jacuzzi?
De makkelijke manier is het natuurlijk het opnemen van één of meerdere Jacuzzi merkproducten in het assortiment. Zo kan je de merknaam Jacuzzi verweven door je teksten op je webwinkel en toch de focus op je eigen producten houden. Maar stel dat je dit helemaal niet wilt. Hoe pak je het dan aan?
Uiteindelijk komt het neer op het zoeken naar creatieve manieren om teksten te plaatsen op je webwinkel die over Jacuzzi’s gaan. Afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt kan de aanpak totaal verschillend zijn. Voor Jacuzzi’s volgen hier een drietal tips:
Tip 1: plaats een informatieve, vergelijkende pagina over Jacuzzi’s
Verplaats jezelf in de doelgroep en beantwoord in een informatief artikel binnen je webwinkel de belangrijkste vragen die een potentiële klant heeft tijdens de zoektocht naar een geschikt bubbelbad voor buiten. Leg op objectieve wijze uit wat de verschillen zijn tussen een Jacuzzi en de baden die jij verkoopt. Is er een buiten bubbelbaden test uitgevoerd door een autoriteit zoals de Consumentenbond waarin jouw baden vergeleken worden met onder andere Jacuzzi baden, dan bied deze test een kans voor het verder vullen van jouw pagina over Jacuzzi’s.
Door een informatief artikel te schrijven dat jouw potentiële klant helpt in zijn of haar aankoopproces neemt de kans toe dat je met deze pagina goed zichtbaar naar voren komt in de zoekresultaten van zoekmachines. Omdat je er mogelijk nog niet bent met een steengoed artikel alleen is het daarnaast zaak te zorgen voor een sterk backlink profiel; goede Jacuzzi-gerelateerde websites die een hyperlink bevatten naar jouw pagina die over Jacuzzi’s gaat.
Let wel op dat je de merknaam Jacuzzi altijd in de juiste context blijft gebruiken. De tekst mag niet suggereren dat het zou gaan om een soortnaam jacuzzi’s.
Tip 2: verkoop onderhoudsartikelen die geschikt zijn voor Jacuzzi’s
Indien jouw onderhoudsartikelen ook geschikt zijn voor Jacuzzi’s, dan kan je dit bij jouw onderhoudsproducten vermelden. Ook kan je op de homepage (en andere plekken) vermelden dat je deze onderhoudsproducten, geschikt voor Jacuzzi, verkoopt.
Tip 3: adverteren
Het is mogelijk te adverteren op trefwoorden die de term ‘Jacuzzi’ bevatten zodat je advertentie getoond wordt als iemand in Google zoekt op bijvoorbeeld “Jacuzzi kopen”. Belangrijk daarbij is dat je ondubbelzinnig een connectie met Jacuzzi uitsluit en dat je de merknaam dan ook niet gebruikt in advertentie titel, tekst en weergave URL omdat je het merk niet zelf verkoopt. Ook mag je advertentie niet reputatie schadend zijn.
In sommige gevallen heeft een rechter geoordeeld dat ook het gebruik van metatags een merkinbreuk oplevert. De merknaam in de metatags gebruiken terwijl je wel dat merkproduct, zoals accessoires, van dat merkt verkoopt, mag wel. Uiteraard mag vergelijkende reclame in advertenties ook, zoals “Bubbelbad – 30% goedkoper dan een Jaccuzi” cursief van Charlotte
Voorbeeld advertentie bij zoekopdracht “Jacuzzi kopen”
Nog onzeker over hoe je het moet aanpakken?
In veel gevallen is het raadzaam advies in te winnen bij specialisten. Zo kan een SEO specialist je helpen te onderzoeken waar de kansen liggen om jouw producten zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het zoekgedrag van je doelgroep en hoe je dit vervolgens vorm zou kunnen geven binnen jouw webwinkel. Verder kan een in e-commerce gespecialiseerd jurist je tot in detail adviseren over je rechten en plichten op juridisch vlak.
Ken jij nog meer voorbeelden van merken of webwinkels die met dezelfde uitdaging te maken hebben? Laat het ons weten in de reacties op dit artikel.
Lees ook:
– Merken en Marketing: Aanhaken mag, kopiëren niet
– Namaak Noosa producten verkopen, mag dat?
– Online gevonden worden zonder het merkenrecht te schenden