Inbreuk door de Groothandel
China is wat Philips vroeger was. Ze maken producten na om daar hun geld mee te verdienen. Deze namaak producten kun je gemakkelijk in China inkopen. De meeste ondernemers zullen wel weten dat ze in zo’n geval wat uit moeten kijken, omdat ze daarmee mogelijk inbreuk maken op de rechten van het bekende merk dat het product eerder op de markt heeft gebracht. Maar hoe zit dat, als je de producten gewoon bij de groothandel kunt kopen. Ik krijg steeds vaker de vraag: “Wij kopen onze producten in bij een Nederlandse groothandel en worden nu door merk X aangesproken op een inbreuk, klopt dat?”
Wat is namaak?
Namaakproducten heb je in verschillende vormen en maten. Soms is het echt een kopie, inclusief het merk of misschien met net 1 andere letter dan de oorspronkelijke merknaam. Soms is het wel een kopie, maar ontbreekt de merknaam. In andere gevallen zijn er wel weer een paar kleine wijzigingen aangebracht en wordt een product als eigen creatie verkocht. In weer andere situaties wordt er niet per definitie is nagemaakt, maar wordt er ingespeeld op een bepaald systeem. Denk aan de espressocupjes voor een Nespresso apparaat.
Alles wat te veel lijkt op het origineel is namaak. Maar een stijl is niet beschermd, bijvoorbeeld. Net als de technische factoren om een bepaald product een bepaalde functie te kunnen laten hebben, meestal ook niet beschermd zijn.
LawStories in je mailbox?
Groothandels weten ook niet alles
Zoals jijzelf spullen in China kunt kopen, zo kunnen groothandelaren dat natuurlijk ook. Zoals jij vol enthousiasme de mooie spullen in je winkelwagen stopt en laat verschepen, zonder te checken of er sprake kan zijn van een inbreuk, zo doet een groothandel dat soms ook.
Wat ik wil zeggen: Je kunt nu eenmaal niet altijd op de grote(re) organisaties vertrouwen. Het is erg belangrijk ook zelf na te denken bij wat je inkoopt. Bekijk daarom ook goed de voorwaarden van zo’n groothandel en bespreek contracten met vaste leveranciers. Wie is er verantwoordelijk als er wat mis gaat?
Verkopen van namaak is ook een inbreuk
Producten die inbreuk maken verkopen, is zelf de inbreuk maken. Let dus goed op wat je inkoopt en weer wilt verkopen. Vooral als je in erg grote getalen namaakproducten verkoopt, kan het zelfs strafbaar zijn. Je webwinkel kwijt en in de weekenden met een vuilprikker door buurt om zwerfafval te verzamelen als taakstraf. Niet het meest ideale scenario dat je je voor kunt stellen.
Bekijk dus goed of de producten die je wilt verkopen niet te veel lijken op bestaande (merk)producten. Verkoop het in elk geval nooit als er een merk op staat of het nepmerk erg lijkt op het echte merk. Er mag geen verwarring zijn of het een echt of nep product is, als mensen het product zien.
Bekijk verder ook het uiterlijk van het product. Is het heel erg hetzelfde als het merkproduct? Of zijn bijvoorbeeld de afmetingen en materialen heel anders? Kun je de twee eenvoudig van elkaar onderscheiden?
Mythe over auteursrecht
Er gaan veel verhalen rond dat een product op 3, 5, 7 of 15 punten af zou moeten wijken en dat er in dat geval geen sprake meer zou zijn van een auteursrechtinbreuk. Dat is helaas niet waar. Het gaat niet om hoe erg het verschilt, maar of de zogenaamde ‘auteursrechtelijke trekken’ zijn overgenomen. Zijn juist die elementen overgenomen die dat andere product zo uniek maken? Een product dat niet heel erg origineel is, kan eenvoudiger nagemaakt worden, met minder verschillen, dan een product dat heel erg origineel is, bijvoorbeeld. Er is helaas geen stelregel te geven. Het is niet helemaal juist, maar als je de producten bekijkt en je hebt het idee dat de ‘totaalindruk’ van de twee producten hetzelfde is, dan is het waarschijnlijk een inbreuk. Bekijk het product dus niet op aparte punten, maar als geheel.
Lees ook:
– Importeren uit China leidt tot taakstraf
– Auteursrecht: een stijl kun je niet beschermen
– Hoe regel je conformiteit en klachtenafhandeling voor je webwinkel?
photo credit: CBP Photography CC BY-SA