Dat zeg ik niet, Gamma
Samen met Vriend en onze twee katten gaan we vrijdag verhuizen. En zoals dat vaak hoort bij verhuizen hebben we veel staan klussen en schilderen. Tot ons genoegen bleek op de dag dat wij extra verf wilden kopen bij de lokale Gamma, dat juist die verf met 30% korting aangeboden werd. Of, nou ja, 30%โฆ Het is maar hoe je het wilt bekijken. Een foutje van Gamma of een filiaalleider die nog slechter kan rekenen dan twee juristen?
Korting en regels
Aan extreme couponing doen we niet in Nederland. Belangrijk dus om goed te lezen wat de regels bij die korting zijn. Soms lopen er meerdere acties tegelijk en is het veel slimmer om bijvoorbeeld van de algemene korting dan van productkorting gebruik te maken. Twee juristen in een winkel met een aanbieding. Dat kan maar 1 ding betekenen: ze bekijken eerst wat de regels zijn. Van het grote bord in de winkel werden we niet veel wijzer. Er stond alleen โ30% korting op alle Flexa mengvervenโ. Verder ook geen kleinere bordjes of verwijzingen naar voorwaarden te vinden. Dan de folder maar. Ah, er was een Gammapas voor nodig en je moest dan wel de 20% kortingsbon uit de folder voor de verf gebruiken om aan die 30% korting te komen. De Gamma pas is weer een typisch geval van persoonsgegevens uitruilen voor een beetje korting. Ach, wel ja, doen we. Verhuizen is al duur genoeg en volgens mij moeten ze onze gegevens nog hebben van toen we 6 jaar geleden verhuisden.
LawStories in je mailbox?
20+10=30
Tsja, juristen zijn geen rekenwonders. Op de basisschool leerden we dat 20+10=30. Zover komen we nog. We leerden zelfs op de middelbare school dat eerst ergens 20% van afhalen en vervolgens van het restant weer 10% afhalen niet hetzelfde is als ergens meteen 30% van afhalen. Volgt u het nog?
Gamma volgde het in elk geval niet helemaal. De korting in ruil voor onze persoonsgegevens kregen we niet. Het bleef bij 20%. Toch maar even naar vragen. Het meisje bij de balie begreep wat we bedoelden en haalde haar manager erbij want alleen hij kon er wat aan doen. De man negeerde ons, pakte de bus verf en liep weg. Het meisje vertelde dat we achter hem aan moesten. Bij de kassa mompelde de manager iets tegen een ander personeelslid en we kregen geld terug, maar niet het juiste bedrag. We hadden al 20% korting gekregen en kregen nu geld terug ter waarde van 10% van het nieuwe bedrag. Maar ja, de manager was al weggelopen. Wij nog eens uitleggen en de jongen achter de kassa begreep het. De manager kwam zwijgend weer terug en uiteindelijk kwam alles goed. Maar waarom dit fout moest gaan begreep niemand.
Duidelijkheid voor alles
Er stond 30% korting. Dat is niet eerst 20% en daarna nog eens 10% of andersom. Als Gamma dat had willen zeggen, hadden ze dat ergens op moeten schrijven. Aan kortingen en acties zijn vaak regels verbonden. Ze gelden vaak maar een beperkte tijd en mogen meestal niet in combinatie met andere acties ingezet worden. Of het gaat bijvoorbeeld om een op=op actie waarbij de korting niet meer geldt zodra het product is uitverkocht.
Welke actie je ook bedenkt, zorg dat de regels en dus ook de berekeningswijze vooraf duidelijk is. Het voorkomt misverstanden en het voorkomt nog meer dat je als (web)winkel of dienstverlener meer korting moet geven dan eigenlijk je bedoeling was.
Lees ook:
โ Eerlijke reclame door false advertising
โ Reclamecode Social Media
โ Herroepingsrecht, maar dan leuk