Re-grammen, ReTweeten en delen, waar ligt de grens?

2 minuten

Social Media gaat bij uitstek over delen. Het delen van content, teksten, foto’s, gebeurtenissen. Daar zijn twee problemen mee: het auteursrecht en privacy. In beide gevallen is de vraag of je de content wel mag delen.

Instagram

Instagram is een bijzonder sociaal medium. Je kunt er foto’s mee maken, bewerken en delen. Mensen kunnen dat liken door op een hartje te klikken en eventueel kan er commentaar gegeven worden. Instagram voorziet niet in de optie de foto’s ook te delen.
Dat lees je ook terug in de voorwaarden. Bij gebruik van Instagram geef je wel aan Instagram een licentie om het beeld te mogen verveelvoudigen en publiceren, maar dat moet ook haast wel, anders kunnen ze de foto’s niet op hun website en in de app laten zien. In de voorwaarden is echter niets opgenomen om er voor te zorgen dat beelden ook gedeeld mogen worden.
Regrammen, het downloaden van de foto of er een screenshot van maken en het vervolgens op je eigen instagram account weer uploaden, mag dus niet zonder toestemming van de maker van de foto.
Nieuw is om via Instagram wedstrijden te organiseren. Daarbij wordt soms gevraagd om een specifiek beeld te regrammen. Tsja, dat is natuurlijk wel duidelijk, dan is er toestemming gegeven en mag je regrammen. Vervelend dat ze ook nog vragen om naamsvermelding? Helemaal niet! Dat ben je eigenlijk zelfs verplicht. Het is tenslotte een verveelvoudiging van het werk, daar hoort naamsvermelding wel bij.

Twitter en Facebook

Twitter en Facebook zijn een ander verhaal. Zij voorzien in speciale knoppen om iets opnieuw te delen. De voorwaarden zijn ook zo geschreven dat derden jouw content mogen delen. Tenzij jij je account zo hebt ingericht of op slot gezet, dat anderen niet via de knoppen mogen delen. Content achter slot en grendel, ofwel ‘privé’, mag niet gedeeld worden, ookal is het heel eenvoudig om de knoppen te negeren en daar omheen te werken.
Is het een openbaar profiel en kun je de knop gebruiken om te delen? Dan is er toestemming gegeven om te delen. In alle andere gevallen zul je toestemming moeten vragen. Let er wel op dat je bij het delen ook hier weer voldoet aan naamsvermelding.

Lees ook:
Hoe blijf ik anoniem op Facebook?
Rust er Auteursrecht op Social Media Content?
Auteursrecht: Fotografie en Social Media
Gebruik van foto’s, geplaatst op social media, rechtmatig?

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)