Prijsgeven of geheimhouden?
Delen is helemaal van deze tijd. Of het gaat om spullen delen of kennis delen, dat doet er niet toe. Maar is het altijd slim om te delen? Een lastig ondernemersdilemma vanuit juridisch perspectief.
Concept delen
Je hebt iets moois bedacht. Een idee kun je niet beschermen. De exacte uitwerking soms wel. Als het uniek genoeg is kan het door auteursrecht beschermd zijn. Maar ‘kopieën’ die voldoende afwijken mogen dan nog steeds. De vraag is dus vervolgens: ga jij je idee en concept delen, zodat je zoveel mogelijk mensen om je heen kunt verzamelen die jou bij de uitvoering kunnen helpen? Of houd je het juist voor jezelf, zodat niemand het kan kopiëren en succes kan hebben met jouw idee, ten koste van jouw inkomsten.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen je idee echt wereldkundig maken, door het bijvoorbeeld op je website te plaatsen en het idee volledig voor jezelf te houden.
Maak dus de afweging wat je meer op kan leveren onder de streep: delen of geheimhouden? En in welke mate dan?
LawStories in je mailbox?
Geheimhoudingsverklaring
De geheimhoudingsverklaring wordt ook wel een Non Disclosure Agreement (NDA) genoemd.
Soms ga je graag een gesprek aan met een potentiële leverancier of zakenpartner. Of je gaat ergens pitchen in de hoop dat ze jouw concept willen kopen of gebruiken. Misschien praat je graag met een coach en wil je met iemand brainstormen om je onderneming of idee naar een hoger plan te tillen. Voorkomen dat ze het idee kopiëren kan niet altijd. Wat wel kan is ze een geheimhoudingsverklaring laten tekenen met een boetebeding erin. Doen ze niets met jouw idee, is er ook niets aan de hand. Doen ze dat wel, dan heb je in elk geval de boete tegoed, waardoor je geen of minder schade hebt. Het werpt ook een drempel op. Als iemand weet dat het extra geld en moeite gaat kosten om het idee te kopiëren, zullen ze het minder snel doen.
Zo kun je toch wat delen, maar met minder risico.
Keuze
De keuze is aan jou. Het een is niet per se beter dan het ander.
De ander vertrouwen en goed kennen is niet altijd voldoende om je idee ook beschermd te laten zijn. Ofwel omdat ze er toch mee aan de haal gaan of omdat ze per ongeluk hun mond voorbij praten naar de verkeerde persoon toe. Maar er zijn voldoende mensen die je wel kunt vertrouwen. Je kunt het vooraf alleen niet altijd goed zien.
Een geheimhoudingsverklaring zorgt wel voor een drempel en beperkt de schade tot een minimum, maar het is zeker geen garantie dat de ander er niet met jouw idee vandoor zal gaan.
Je zult moeten afwegen wat belangrijker is. Selectief delen zal je ook verder kunnen helpen tenslotte. In die zin is het, denk ik, toch belangrijk te weten met wie je eigenlijk in zee gaat.
Overigens is ‘wij vertrouwen elkaar, dus hebben toch geen overeenkomst nodig’ een zeer slecht argument. Als je elkaar werkelijk vertrouwt is er toch ook niets dat je tegenhoudt om te tekenen?
Lees ook:
– Smart & Sexy, van Lisa of van Samsung?
– Copycat? Niet zo snel.
– Idee! En nu beschermen.
– Freetards, copycats en alles gratis.