Zakelijke klanten die te laat betalen? Binnenkort niet meer!
Ken je dat, van zakelijke klanten of de overheid, dat ze je facturen nooit op tijd betalen. Dat kan meerdere redenen hebben. Veel ziekenhuizen hanteren bijvoorbeeld altijd hun eigen algemene voorwaarden waar in staat dat ze maar eens in de 90 dagen facturen betalen. Ook bij veel bedrijven waar een centrale administratie de facturen af moeten handelen kun je vaak, door de vele administratieve lagen, lang op je geld moeten wachten. En laten we over de overheid maar niet beginnen.
Hier kun je natuurlijk een aantal dingen tegen doen. En de wetgever helpt vanaf 16 maart 2013 een beetje mee.
Betaaldatum
Een afspraak maken over de betaaldatum kun je gemakkelijk zelf doen. Noem een standaard betalingstermijn in je algemene voorwaarden, spreek van te voren, bijvoorbeeld in de offerte, al een voor deze opdracht specifieke betalingstermijn of betaaldatum af en vergeet de uiterste betaaldatum niet nog eens in de factuur te noemen.
Dit zorgt voor duidelijkheid voor beide partijen. Geen misverstanden, geen ‘O, maar wij hanteren zelf altijd een termijn van 45 dagen’. Een betalingstermijn hanteren van bijvoorbeeld 14 dagen is tegenwoordig heel gebruikelijk, maar zorg dat jouw klant of opdrachtgever van te voren weet dat jij die betalingstermijn hanteert.
Uiterste datum van betaling verstreken? Dan gaat de wettelijke rente lopen.
LawStories in je mailbox?
Wettelijke rente
Voor wettelijke rente hoef je nauwelijks iets te regelen. Deze gaat vanzelf lopen zodra jouw klant of opdrachtgever te laat is met betalen.
De wettelijke rente voor handelstransacties (B2B) is sinds 1 januari 2013 7,75% en kan elk half jaar wijzigen. Wettelijke rente is de rente die je over een heel jaar mag vragen. Betaalt je klant of opdrachtgever een jaar te laat, dan pas bereken je de volledige 7,75%. Op wettelijkerente.net kun je laten berekenen hoeveel je voor welke periode kunt rekenen.
Vind je de wettelijke rente te laag? Je mag een ander percentage overeenkomen in je contract of algemene voorwaarden. De wettelijke rente vervalt dan.
Betalingstermijn maximaal 30 dagen
Voor je rente mag rekenen, moet wel duidelijk zijn wanneer de uiterste betaaldatum was. Heb je deze duidelijk afgesproken? Dan is er niets aan de hand.
Ben je het per ongeluk vergeten? Dan is er nog steeds geen man over boord. Eerst moest er rekening gehouden worden met een ‘redelijke termijn’ voor betaling. Maar ja, wat is redelijk?
De wet gaat per 16 maart 2013 veranderen. Voor handelstransacties (B2B) en tussen bedrijven en overheid wordt de betalingstermijn standaard 30 dagen. Daar mag je door middel van afspraken wel van afwijken. Een minimumtermijn is er niet. Je mag dus ook vragen vooruit te betalen of bijvoorbeeld binnen 3 dagen te betalen. Houdt er wel rekening mee dat de betaling binnen die termijn redelijkerwijs mogelijk moet zijn. Een bankbetaling binnen een dag is niet altijd mogelijk, omdat sommige banken het geld nog een dag zelf vasthouden voor het naar de andere rekening wordt overgeschreven.
Een betalingstermijn langer dan 30 dagen, tot maximaal 60 dagen mag, maar moet van te voren overeen gekomen worden. Als jullie geheel geen betalingstermijn zijn overeengekomen, mag jouw klant of opdrachtgever niet later dan na 30 dagen betalen. Wil jouw opdrachtgever een betalingstermijn van langer dan 60 dagen overeenkomen? Dat kan alleen als dit voor jou als schuldeiser niet ‘kennelijk onbillijk’ is. Het mag niet nadelig uitpakken voor een van de partijen. Zo lang op je geld moeten wachten kan er voor zorgen dat je schulden moet maken om je bedrijf voort te kunnen zetten. Dan is het kennelijk onbillijk om pas na 60 dagen betaalt te krijgen. Er gaan tenslotte veel kleine ondernemers failliet door wanbetaling.
Welke betalingstermijn spreek jij af met je klanten?
Lees ook:
– De vereenvoudigde factuur
– Wanbetalers in het bedrijfsleven
– Wanbetalers en incassokosten
– Workshop Contracteren & Algemene Voorwaarden