Samenwerken of samen strijden?

4 minuten

Samenwerken is een prettige vorm om meer te kunnen bereiken dan je alleen zou kunnen. Er is dan meer kennis en creativiteit in huis. Omdat niet alles te voorzien is of je niet alles wilt voorzien, gaat het grootste deel van de samenwerking op basis van vertrouwen. Vaak gaan zelfs, of misschien wel juist, de basisprincipes op vertrouwen. Dat gaat meestal lang goed en dat is fijn. Maar wat doe je bij onverwachte situaties, wanneer er iemand ziek wordt, wanneer er belangrijke beslissingen genomen moeten worden of wanneer er geen mogelijkheid is om eerst met elkaar te overleggen of het met elkaar oneens bent?
Zie ik beren op de weg? Een drietal dat samen een nieuwe kledinglijn op de markt wilde brengen had het ook niet goed geregeld. Een werd er ziek. Vanaf dat moment ging het mis en moest alles uitgevochten worden bij de rechter.

Mode, ontwerpen, materialen, machines, productie

In dit geval gingen A, B en C samenwerken. C is een bekende mode-ontwerper en zou de kledinglijn ontwerpen. Ook stelde C zijn woonkamer beschikbaar om de kledinglijn te kunnen produceren.
A en B zouden zorgen voor de stoffen en andere materialen en stelden de nodige machines ter beschikking. Deze werden allemaal neergezet bij C.
C met de stoffen patronen van de ontwerpen. De kledinglijn zou ook de naam van C gaan dragen. Vervolgens werd C ziek, belande in het ziekenhuis en later in een revalidatiekliniek. De werkzaamheden kwamen stil te liggen.
B had een sleutel van het huis van C. B haalde de spullen uit dat huis en zette de spullen in haar eigen huis neer.
A, B en C zijn het er niet over eens of B de spullen weg had mogen halen en C daar toestemming voor had gegeven.
Verder zijn de stoffen ingebracht door A en B, maar zijn deze gebruikt voor het ontwerp van C.
Wat volgt zijn beslagleggingen over en weer en een gang naar de rechter.
Uiteindelijk zijn A, B en C er wel uitgekomen welke spullen van wie waren en wie er dus wat aan wie moest teruggeven. Precies, volg jij het nog? Als dit van te voren was vastgelegd, zouden de problemen nooit zijn ontstaan en zouden er ook geen proceskosten zijn gemaakt. Want dat is waar het uiteindelijke geschil nog over ging: wie moest de proceskosten betalen?

Afspraken vastleggen in een contract

Of je nu tijdelijk samenwerkt, voor een korte of langere periode, met een duidelijke einddatum of niet. Of dat je juist voor een langere termijn wilt samenwerken en misschien wel samen een bedrijf wilt runnen, zorg dat je vooraf goed overleg hebt met elkaar en de afspraken vastlegt.
Maak bijvoorbeeld een lijst van wie welke spullen zijn, ook als er nieuwe zaken aangeschaft worden. Spreek, indien van belang, ook af wie die spullen mag gebruiken. Dat speelt uiteraard vooral een rol wanneer iets snel kan slijten of op kan raken.
Maak ook financiële afspraken. Hoeveel mogen jullie uitgeven zonder overleg? Wanneer mogen jullie geld als salaris uit het bedrijf of project halen? Spreek dat ook af als er geen gezamenlijke bankrekening is, om te voorkomen dat er scheven gezichten ontstaan omdat de een meer ingebracht zou hebben dan de ander. Valt er iets te verrekenen? Leg het dan vast of verreken het meteen, zodat het niet vergeten kan worden.
Maar spreek bijvoorbeeld ook af hoe je de marketing regelt. Dan heb ik het niet over hoeveel geld er uitgegeven moet worden aan de flyers en advertenties – dat valt tenslotte onder de financiële afspraken – maar over de marketing uitingen. Hoe presenteer je het project of bedrijf dat jullie samen hebben. De presentatie zorgt namelijk ook voor de verwachtingen die daarmee geschapen worden bij jullie klanten.
En zoals uit het voorbeeld hierboven: wanneer jullie samen iets ontwerpen of maken, spreek dan ook af wie daar eigenaar of rechthebbende van zal worden.
Kortom, ga gezamenlijk om tafel zitten en maak duidelijke afspraken die jullie vastleggen. Denk niet ‘dat komt later wel’ want als je er nu niet uitkomt, dan waarschijnlijk later ook niet en dat is precies waar de problemen kunnen ontstaan. Vertrouwen is altijd een goede en prettige basis om samen te kunnen werken, maar vertrouwen wil nog niet zeggen dat iedereen op een lijn zit. Zorg daarom dat jullie over zoveel mogelijk van te voren al nadenken, er afspraken over maken en dit vastleggen.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)