Wanbetalers in het bedrijfsleven
Niet alleen consumenten betalen hun rekeningen wel eens niet, te laat of pas na aandringen. Ook bedrijven betalen vaak niet. Het is niet voor het eerst dat ik een bericht lees dat dan ondernemers failliet gaan, omdat andere ondernemingen veel te laat betalen. Welke maatregelen kun je ten opzichte van deze wanbetalers treffen?
Betalingstermijn
Het is belangrijk met je klant of opdrachtgever van te voren duidelijk een betalingstermijn overeen te komen. Als je een standaard betalingstermijn hanteert zal deze weliswaar ook in je algemene voorwaarden terug te vinden zijn, maar dit geeft nog geen garanties.
Vraag van te voren of ze akkoord gaan met de betalingstermijn. Mocht je klant aangeven niet aan deze betalingstermijn te kunnen voldoen, kun je tenminste nog van te voren ingrijpen. Een van die manieren is door een andere betalingstermijn overeen te komen. Je zou er ook voor kunnen kiezen een aanbetaling te laten doen, zodat in elk geval de kosten gedekt zijn.
LawStories in je mailbox?
Prijs en boete
Je weet nu van te voren dat je klant zich niet aan de betalingstermijn zal houden. In sommige gevallen heb je geen behoefte aan een aanbetaling of is dit, in verband met de betalingstermijn, alsnog geen goede oplossing. Je zou er dan over kunnen denken simpelweg een hogere prijs te vragen. Zie het als ruil voor de uitstel die jouw klant van jou krijgt. Dit verzacht in elk geval het leed achteraf.
Omdat je klant ook een ondernemer is, mag je ook een boetebeding opnemen. Laat bijvoorbeeld in je algemene voorwaarden opnemen dat wanneer je klant niet binnen de gestelde betalingstermijn de factuur voldoet, er een boete opgelegd zal worden. Deze boete treed dan in de plaats van wettelijke rente, maar kan wel een hoger bedrag opleveren. Je kunt dit zowel in absolute bedragen (boete) als in percentages (contractuele rente) uitdrukken. Wanneer je klant niet op tijd de betaling heeft voldaan, kun je deze boete bij het oorspronkelijke bedrag optellen wanneer je de aanmaning verstuurt.
Wettelijke rente
Heb je (nog) niets in je algemene voorwaarden staan over boetes of contractuele rente etc? Dan heb je altijd recht op wettelijke rente. Deze is op dit moment 8% op jaarbasis.
Wanneer je klant niet voor de gestelde datum de factuur heeft voldaan, mag je wettelijke rente rekenen.
Incasso
Inmiddels zelf meerder aanmaningen en brieven gestuurd? Vaak helpt het al om aan te geven dat je de boel uit handen zult gaan geven. Met een klein beetje geluk hoeft het zo ver dus niet te komen. Mocht je toch nog steeds problemen ondervinden, dan kan het prettig zijn een jurist of incassobureau in te schakelen, die de incasso voor jou verzorgd.
Dit kan op verschillende manieren en verschilt per bedrijf waaraan je het geheel uit handen wilt geven.
Je kunt bijvoorbeeld de gehele vordering overdragen. Jij ontvangt dan van het incassobureau al een bepaald bedrag en jij hebt er helemaal geen omkijken meer naar. Het risico ligt dan bij het bedrijf dat de vordering heeft overgenomen. Met deze constructie ontvang je meestal niet het volledige factuurbedrag, maar daar tegenover staat dat je ook geen tijd en kosten meer kwijt bent aan het innen van het bedrag.
Je kunt ook een bedrijf inschakelen dat namens jou de incasso doet. Zij innen dan het volledige bedrag voor jou. Vaak betaal je een basistarief en daarnaast een percentage van het factuurbedrag. Soms doen bedrijven het ook ‘gratis’ wat zoveel inhoudt dat je wel het oorspronkelijke factuurbedrag ontvangt, maar het incassobureau de wettelijke rente en/of boetes houdt.
Je kunt in je algemene voorwaarden ook nog een bedrag voor incassokosten opnemen, naast de boete voor te laat betalen.
E-mailtemplates aan Wanbetalers
Heb je veel last van wanbetalers? Wat is jouw oplossing daartegen?
Lees ook:
– Wanbetalers en incassokosten
– Vereisten aan de B2B factuur
– Ondernemen, verzekeren en keuzes maken