Informatieplicht voor Webwinkels
Wanneer je een webwinkel hebt, zul je veel zaken doen met consumenten. Deze consumenten moeten goed geïnformeerd zijn over het product dat ze kopen en de rechten die ze hebben. Deze informatie zul je ze moeten geven om tot een rechtsgeldige consumentenkoop te komen. In dit blog daarom een korte opsomming hierover. Tip: gebruik het als checklist om je eigen website na te lopen.
Algemene Informatie
Elke website in Nederland, of het nu een webwinkel is of niet, zal bepaalde informatie op de website op moeten nemen. Dit, zodat de andere partij weet of kan onderzoeken met wie ze te maken hebben. Het gaat om de volgende informatie:
Handelsnaam, de naam die je jouw onderneming hebt gegeven en de ondernemingsvorm daarvan, tenzij het een eenmanszaak betreft.
Het vestigingsadres. Dit is over het algemeen het adres waarmee je ook bij de KvK staat ingeschreven. Dit hoeft niet als bezoekadres te gelden, maar het moet wel een fysiek adres zijn: een postbus is hier niet voldoende.
Contactgegevens, waaronder een e-mailadres en telefoonnummer.
KvK- en BTW-nummer, zodat klanten je in deze registers kunnen opzoeken. Deze nummers worden vaak vergeten op websites.
Zijn er aan jouw onderneming vergunningen verleend, dan moet je deze ook melden.
Bent je lid van een of meerdere brancheorganisaties, dan dien je dit ook te vermelden.
LawStories in je mailbox?
Informatie voor het bestelproces
Nog voor de consument overgaat op het bestellen van de producten, zal de consument bepaalde informatie ontvangen moeten hebben. Dit zijn in elk geval de volgende punten:
Informatie over het product. Wat zijn de belangrijkste kenmerken? Noem de kenmerken die voor een consument belangrijk zijn voor de beslissing om al dan niet te kopen. Dit zal per product verschillen. Voor een tas zullen bijvoorbeeld onder meer formaat en materiaal belangrijk zijn, terwijl voor een boek weer belangrijk is uit welk jaartal het komt, wie de auteurs is en waar het boek over gaat.
Conformiteit en garantie. Wat zijn de regels als het product kapot gaat? Beloof als garantie niet te veel en wees u ervan bewust dat u als webwinkelier bepaalde verplichtingen heeft rondom de conformiteit van het product.
De totale prijs van het product. Je moet zo volledig mogelijk zijn over de prijs van het product. Dit zal dus de prijs inclusief btw, andere belastingen en eventueel andere bijkomende kosten zijn. Indien mogelijk ook verzendkosten. Zijn er kosten die je niet exact van te voren kunt vermelden, dan zul je in elk geval moeten melden welke bijkomende kosten er zullen zijn.
De wijze van betaling en levering. Hoe kunnen of moeten mensen betalen en hoe en wanneer zullen de producten geleverd worden?
Informatie tijdens het bestelproces
Herhaal informatie van hierboven: welk product wordt er besteld en tegen welke prijs.
Allereerst zal voor de consument duidelijk moeten zijn hoe het bestelproces zal verlopen en wanneer definitief de koop gesloten is. Dit kan bijvoorbeeld door een balk met stappen boven de pagina weer te geven.
Je zult de overeenkomst voor je eigen administratie opslaan. Je zult de consument dan moeten vertellen dat je de overeenkomst opslaat en dat deze voor de consument is in te zien.
Vervolgens zul je de consument moeten wijzen op het herroepingsrecht, ofwel de bedenktermijn.
Geef de consument een overzicht van de te bestellen producten en ingevulde gegevens, zodat er nog een laatste mogelijkheid is fouten te herstellen.
Maakt je gebruik van Algemene Voorwaarden, dan zul je deze hier moeten tonen, al dan niet via een link. Ook moeten de Algemene Voorwaarden eenvoudig op te slaan zijn. De consument hoeft de Algemene Voorwaarden niet te lezen, maar zal er wel mee akkoord moeten gaan.
Verder zul je duidelijk moeten maken wat je met de ontvangen gegevens zult doen. Dit kunt je ondervangen door een privacy verklaring te schrijven waarin je deze uitleg geeft. Overigens ook van belang gezien de nieuwe cookie regelgeving.
Informatie na bestelling
De consument heeft nu de bestelling verricht en wacht de bezorging af. Jij bent echter nog niet geheel klaar. De volgend punten zult je nog na moeten lopen:
Stuur de consument zo snel mogelijk na bestelling een bevestiging hiervan per e-mail.
Ook zult je de consument nogmaals moeten informeren over de conformiteitsregels en welke garanties voor dit product gelden. Daarbij zul je moeten vertellen hoe deze ingeroepen kunnen worden. Dit geldt tevens voor het herroepingsrecht. Deze informatie mag je ook pas (op papier) met het product zelf meesturen.
Maak melding van de klachtenregeling en hoe deze werkt. Hierbij zul je wederom duidelijk de bedrijfsnaam en (contact)gegevens moeten vermelden.
Een hele klus, niet waar? Eind 2013 zullen hier nog enkele veranderingen in plaatsvinden.
Houd dit blog in de gaten voor updates daarover.
Dit blog is oorspronkelijk geschreven voor Checklist Webwinkel
Lees ook:
– Veranderingen Consumentenrichtlijn
– Herroepingsrecht
– Workshop Webwinkelrecht
– Eerste Hulp Bij Online Gedonder