Herroepingsrecht en de verplichtingen van de webwinkelier
De online consument kan de producten uit een webwinkel niet vasthouden of zien en daarom niet beoordelen op allerlei subjectieve waarden. Daarom heeft de consument het recht zonder opgaaf van reden het product kostenloos terug te sturen. Hoe gaat dit in zijn werk?
Termijn
Voldoet uw website aan de informatieplicht? Zo ja, dan heeft de consument zeven werkdagen bedenktijd. Voldoet uw website niet aan de informatieplicht, dan wordt deze termijn verlengd naar drie maanden.
Overigens hoeft de consument het product niet binnen deze termijn ook terug te sturen. Hij moet slechts binnen deze termijn bij u melden dat hij afziet van het product.
Deze termijnen gaan binnen een jaar veranderen: bij juiste informatie krijgt de consument 14 werkdagen bedenktijd. Bij een gebrek aan juiste informatie wordt deze termijn een jaar.
LawStories in je mailbox?
Kosten
Het product terugsturen kost geld. Voor deze kosten mag u de koper op laten draaien.
Echter, het bedrag dat de koper aan u betaalt heeft voor het product en de heenzending zult u aan de koper moeten terugbetalen. Tevens mag u geen administratie of overboekingskosten in rekening brengen.
Het verschuldigde bedrag zult u zo snel mogelijk aan de consument moeten overmaken. In elk geval binnen 30 dagen nadat de consument heeft aangegeven het product te willen retourneren. U kunt daarom niet zomaar als voorwaarde stellen dat u eerst het product ontvangen moet hebben voor u het bedrag overmaakt.
Retourzending
De consument moet een redelijke termijn krijgen om het product retour te zenden. 14 dagen is hiervoor een redelijke termijn.
De consument moet vervolgens het product retour sturen in de staat waarin hij deze heeft ontvangen. Dit wil niet zeggen ongeopend of ongebruikt, maar het product moet uiteraard wel weer opnieuw verkoopbaar zijn. Het product moet daarom ook uit zijn verpakking gehaald mogen worden.
Uitzonderingen
Bepaalde producten vallen niet onder bovengenoemde herroepingsregel, omdat dit niet redelijk zou zijn ten opzichte van de webwinkelier. Hieronder vallen onder meer zaken waarvan de waarde sterk kan schommelen, producten die hun waarde voor de verkoper verliezen, zoals gepersonaliseerde en op maat gemaakte producten, kranten, tijdschriften en andere producten die snel verouderen of snel kunnen bederven. Tevens kunnen verzegelde CD’s, DVD’s en software niet teruggezonden worden.
Belangrijk is dat u van deze uitzonderingen melding maakt voor de consument deze koopt.
Let op: bovenstaande geldt enkel voor producten die de consument bij nader in zien toch niet wil hebben. Voor producten die bijvoorbeeld stuk zijn, gelden andere regels.
Oorspronkelijk geschreven voor de voorpagina van Checklist Webwinkel 8/2012
Lees ook:
– Valkuilen bij Algemene Voorwaarden
– Geschilbeslechting bij internetkoop in de EU
– Workshop Webwinkelrecht
– Eerste Hulp Bij Online Gedonder