10 Belangrijke veranderingen in de consumentenrichtlijn.

4 minuten

In oktober 2011 is er een nieuwe consumentenrichtlijn aangenomen. Dit betekent dat voor eind 2013 belangrijke webwinkelregelgeving veranderd moet zijn. Ook jij als webwinkelier zult dus voor die tijd aan deze nieuwe regelgeving moeten voldoen, door jouw website en algemene voorwaarden aan te passen. Omdat voor de gehele EU de regels hetzelfde zullen zijn, kunnen wij je hier nu al over informeren. Hieronder de belangrijkste en meest opvallende regels in de nieuwe richtlijn.

Verkopen over de grens

Verkocht je liever niet aan klanten in bijvoorbeeld België of Duitsland, vanwege de verschillende regelgeving? Door de nieuwe richtlijn zal in elk EU land dezelfde regeling van kracht zijn, waar niet van afgeweken mag worden. Het wordt voor jou daarom eenvoudiger om tot over de grens te leveren.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Marktplaats en Ebay

De definitie van koop op afstand gaat veranderen, waardoor er eerder sprake is van koop op afstand. Ook de handel die je als onderneming drijft via bijvoorbeeld marktplaats.nl of Ebay vallen in de toekomst onder deze regeling. Dat betekent dat je ook daar herroepingen zult moeten accepteren.

Herroepingsrecht

Het herroepingsrecht zal vernieuwd worden. In plaats van 7 dagen, krijgen consumenten nu 14 dagen de tijd om te herroepen. Deze termijn gaat in vanaf het moment dat de consument het product heeft ontvangen. Zolang het pakket bij het postkantoor ligt loopt deze termijn dus nog niet. Voldoe je niet aan de benodigde informatieplicht, dan heeft de consument zelfs een jaar de tijd om te herroepen. Voor jou positief, ten opzichte van de huidige regelgeving, is dat de consument na de herroeping het product ook binnen 14 dagen moet retourzenden en jij als webwinkelier hebt 14 dagen de tijd het bedrag dat de consument betaalde weer terug te storten.

Formulier

Voor de herroeping moet je op de website een standaard formulier voor herroeping aanbieden.
Consumenten moeten zowel via het formulier, als op een door hen eigen gekozen wijze kunnen herroepen.

Kosten retourzending

Je mag, zoals nu ook reeds het geval is, de consument op laten draaien voor de kosten van de retourzending. Hiervan moet je de consument echter duidelijk van op de hoogte stellen, alvorens de consument tot koop overgaat. De benoeming hiervan in de Algemene Voorwaarden is niet voldoende.

Kosten voor afrekenen

Aan het ontvangen van betalingen zijn voor jou als webwinkelier vaak kosten verbonden. Deze kosten mag je doorberekenen aan de consument. Je mag daar echter niet een hoger bedrag voor vragen dan de hoogte van de kosten.
Let overigens op dat, wanneer je deze kosten door wilt berekenen, dit reeds in het eindbedrag is vermeld.

Digitale producten

Je zult duidelijke informatie moeten verschaffen over digitale producten die je verkoopt. Bijvoorbeeld over de compatibiliteit met hardware en software en over technische beschermingsmaatregelen, zoals een kopieerbeveiliging.
Overigens zal ook voor digitale content (downloads) het herroepingsrecht gaan gelden, tot het moment dat de daadwerkelijke download in gang is gezet.

Grijze en Zwarte lijst

De grijze en zwarte lijst betreffende verboden bedingen in de Algemene Voorwaarden zullen korter worden. Dat betekent dat er voor u meer ruimte ontstaat om zelf invulling te geven aan de Algemene Voorwaarden.

Tickboxen

Het is verboden om zogenaamde tickboxen alvast aan te vinken. Je mag niet alvast voor de consument aanvinken dat zij de Algemene Voorwaarden hebben gelezen of dat zij graag de Nieuwsbrief willen ontvangen. Welk onderwerp of welke dienst het ook betreft, je zult de consument zelf actief de keuze moeten laten maken en de tickbox aan moeten laten vinken.

Prijstransparantie

Niet geheel nieuw, maar voor de consument moet vooraf duidelijk zijn wat het geheel gaat kosten. Informeer je de consument niet goed over de kosten? De consument hoeft dan de kosten waarvan de informatie ontbrak ook niet te betalen.

Oorspronkelijk geschreven voor Checklist Webwinkel

Lees ook:
Herroepingsrecht
Valkuilen bij Algemene Voorwaarden Webwinkelier
Een webwinkel op marktplaats.nl?
Workshop Webwinkelrecht
Eerste Hulp Bij Online Gedonder

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)