Valkuilen bij Algemene Voorwaarden – Webwinkelrecht

4 minuten

Een webwinkel is leuk! Je kunt zo unieke producten aanbieden of juist populaire producten voor een gustiger bedrag aanbieden dan een reguliere winkel. Het grote verschil met een reguliere winkel, behalve het gebouw, zijn de regels. Een webwinkel heeft met dezelfde regels te maken als de reguliere winkel, met daarbij nog een aantal regels die specifiek gelden voor webwinkels. Daarbij is het voor webwinkels veel belangrijker om bepaalde zaken, zoals Algemene Voorwaarden, goed geregeld te hebben.
Daarom een artikel over de grootste valkuilen bij Algemene Voorwaarden.

Voorwaarden kopiëren

Veel webwinkeliers kiezen er, om financiele redenen, voor om zelf Algemene Voorwaarden te schrijven of de Algemene Voorwaarden van een collega webwinkelier te gebruiken. Hierdoor ontstaat de eeste valkuil: De Algemene Voorwaarden komen niet voldoende overeen met de producten, diensten of service van jouw webwinkel. Er gelden andere verplichtingen voor iemand die versproducten verkoopt en weer andere regels voor winkels die in opdracht gemaakte producten leveren, dan voor webwinkels die producten verkopen die potentieel her-verkoopbaar zijn, mocht de klant het product teruggestuurd hebben. Daarbij kun je als webwinkel de keuze maken juist meer of minder service te bieden dan wellicht gebruikelijk is. Zorg daarom goed dat de Algemene Voorwaarden die je gebruikt goed aansluiten bij de inrichting en service van je webwinkel.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Onvolledigheid

De tweede valkuil is dat de Algemene Voorwaarden ongeldig kunnen zijn omdat ze bepaalde gegevens missen. Het moet onder meer duidelijk zijn bij wie de Algemene Voorwaarden horen. Neem daarom onder meer duidelijk de naam, plaats, kvk- en btw- nummer op in de Algemene Voorwaarden. Ook mogen er geen bepalingen in staan die ‘onredelijk bezwarend’ zijn voor de consumenten. Je mag bijvoorbeeld niet afwijken van het recht van de consument om het product binnen 7 werkdagen weer te retourneren. Je loopt daardoor de kans dat (een groot deel van) de Algemene Voorwaarden ongeldig worden. Wat er niet in de Algemene Voorwaarden voor mag komen heeft de wetgever geregeld door hier een zogenaamde grijze en zwarte lijst over op te stellen. Let daarom goed op dat de Algemene Voorwaarden aan alle verplichtingen voldoen.

Juist en tijdig ter hand stellen

Nog een belangrijke valkuil is het niet of niet tijdig verstrekken van de Algemene Voorwaarden. Willen de Algemene Voorwaarden geldig zijn, zullen deze al aangeboden moeten worden voordat de consument het product aanschaft. Dit heeft verschillende consequenties. De Algemene Voorwaarden moeten binnen twee clicks vanaf de homepage vindbaar zijn. Zet daarom bijvoorbeeld een link naar de Algemene Voorwaarden in de footer van de website, naast het kvk- en btw-nummer.
Zorg er tevens voor dat de Algemene Voorwaarden te downloaden zijn. Zo kan de consument de Algemene Voorwaarden nog eens op zijn of haar gemak doorlezen. Vervolgens moeten de Algemene Voorwaarden nog eens duidelijk aangeboden worden tijdens het bestelproces. Ook daar moeten ze weer te downloaden zijn. Zo heb je daadwerkelijk de Algemene Voorwaarden nog voor de koop aangeboden. Gebruikelijk is tegenwoordig dat de consument doormiddel van een vinkje aangeeft de Algemene Voorwaarden gelezen te hebben. Dit is zeker geen verplichting. Als het vinkje terug te vinden is in je administratie kan dit echter wel als bewijs dienen dat de Algemene Voorwaarden door de consument gezien hadden kunnen worden.
Biedt je de Algemene Voorwaarden niet op de juiste manier aan, dan zijn ze niet geldig.

Belofte maakt schuld

De allerlaatste valkuil is er een die vaak over het hoofd wordt gezien: beloof niets dat je ook niet kunt nakomen. Geef liever een langere levertermijn aan dan nodig. Biedt geen garanties die je ook niet krijgt van de leverancier. Alles wat in de Algemene Voorwaarden staat zul je ook na moeten komen. Weet je niet zeker of je een bepaalde, niet verplichte, service telkens kunt leveren? Leg hem dan niet vast!

Dit artikel schreef ik voor Checklist Webwinkel.

Lees ook:
Help! Algemene Voorwaarden
Geschilbeslechting bij internetkoop in EU
Workshop Webwinkelrecht

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)